ŠKODA ajalugu - motosport ja RAPID

ŠKODA bränd on algusest saati olnud seotud autospordiga. Siin on teile väike ajalooline ülevaade ŠKODA sportlikust minevikust, millest on praegu kannustatud Monte Carlo, RS ja ka Sportline erimudelid.

Esimene toode, millega Laurin ja Klement spordimaailma siseneda otsustasid, oli mootorratas. Ja nende esimene katse osutus vägagi edukaks - 1901 võitis Narcis Podsednicék Pariisi-Berliini võidusõidu. Sealt edasi oli ŠKODA motospordi alge loodud ning ilma hakkasid nägema nii erinevad prototüübid, kui ka väga edukad tarbesõidukite sportikud erimudelid.

ŠKODA RAPID 1937/38

ŠKODA RAPID 1937/38

ŠKODA RAPID 1937/38

1934 hakati tootma ŠKODA POPULARi – auto, millest sai tõeline müügihitt! Seda edulugu jätkasid luksuslikum ŠKODA 640 – SUPERB ja keskklassi kuuluv RAPID.

Mõnes mõttes saab ŠKODA RAPIDit lugeda esimeseks ŠKODA sportautoks. Selle nimi juba pärineb ladinakeelsest sõnast „rapide“, mis tähendab kiiret. Auto oli varustatud neljasilindrilise mootoriga (26 või 31 hobujõudu), mille kütusekulu oli 8 liitrit sajale ja maksimaalne kiirus 90km/h. Mõned aastat hiljem, juba 1938 sai RAPID endale OHV nimelise erimudeli, mille võimsus ulatus 42 hobujõuni ja mille maksimaalne kiirus oli 110km/h.

Kui ŠKODA rallisõitjad Zdeněk Pohl & Jaroslav Hausmann saavutasid Monte Carlo rallil teise koha, sai ŠKODA inspiratsiooni POPULAR SPORT erimudeli POPULAR SPORT MONTE CARLO tootmiseks. Kahjuks jõuti enne II Maailmasõja puhkemist toota vaid 70 mudelit, enamasti roadsterid ja vaid mõned kupeed.

ŠKODA POPULAR Monte Carlo Roadster 1937/38

ŠKODA POPULAR Monte Carlo Roadster 1937/38

“Sotsialismi ehitamine” ei soosinud just kuigi edevate sportautode tootmist.  JA kuigi ŠKODA oli vahepeal välja tulnud mõne prototüübi ja võidusõiduautoga, siis esimene sõiduauto mudel, mis sobiks ka rallisõbrale,  tuli müüki alles 1970. Selleks oli Kvasini tehase poolt toodetud kaheukseline kupee ŠKODA 110 R.

Selle tagaveolise sportliku sõiduauto maksimaalne kiirus ulatusi 140km/h. Raamideta küljeaknad olid oma aja tehnoloogia tipptase. Kümne tootmisaasta jooksul lasi tehas välja 56 000 sõiduautot. 110 R-ist aretati edasi riigi kõige edukam võidusõiduauto 130RSi erimudel!

ŠKODA 110 R 1973

ŠKODA 110 R 1973

ŠKODA 110 R 1970/71

110 R-i edulugu jätkas teine kaheukseline kupee GARDE, mida hakati tootma 1981. aastal Kvasinis. Juba peagi täiustati seda mudelit veelgi ning 1984 tuli ta välja RAPIDi nime all. See oli ühtlasi ka ŠKODA esimene mudel, mis Bratislava BAZ tehases seeriatootmisse läks.

Kvasinis toodeti moderniseeritud mudelri RAPID 135/136 aastani 1990. Autol oli sõltumatu 4 hoovaga tagasilla vedrustus ja 4 kolviga esipidurisadulad.

ŠKODA GARDE

ŠKODA GARDE

ŠKODA RAPID

Pärast 1990. aastat muutus palju – ŠKODA ühines Volkswageniga ning jätkas oma sportliku külje edendamist! Nii tulid aja möödudes RSi erimudelid kui ka Fabia Monte Carlo. Aga sellest juba täpsemalt järgmses artiklis…